28 januari 2013

Wil de gemeenschap te dienen

''Niet macht, persoonlijke wil of aanspraak op erfelijk gezag, maar slechts de wil de gemeen­schap te dienen, kan inhoud geven aan het hedendaags ko­ningschap." Dat zei koningin Beatrix in 1980 toen ze het koningschap aanvaardde. Zij heeft die woorden meer dan 30 jaar waargemaakt: toegewijd, onvermoeibaar, plichtsgetrouw en professioneel.

Zeker de laatste tijd, toen zij er zonder prins Claus alleen voor stond en in haar persoonlijke leven zware tegenslagen kreeg te verwerken, moet het haar op veel momenten moeilijk zijn gevallen. Het vertrek van een vorstin die zó veel jaren ons staatshoofd was en in die hoedanigheid het gezicht van Nederland in het buitenland, betekent het einde van een tijdperk. Dat laat ons niet onberoerd.

Bij haar inhuldiging citeerde koningin Beatrix ook het Wilhelmus: “Mijn schild ende betrouwen, zijt Gij, o God, mijn Heer.” In haar verdere leven als prinses wenst de SGP haar toe dat zij uit die belijdenis kracht zal putten.