26 maart 2013

Wolhandkrab

Toestaan vangst wolhandkrab geeft vissers lucht

Een Kamermeerderheid heeft vanmiddag ingestemd met een door de SGP ingediende motie voor opheffing van het vangstverbod voor wolhandkrab. VVD, CDA en PVV tekenden de motie mee. CU en 50plus steunden de motie bij de stemming. Kamerlid Elbert Dijkgraaf is hier blij mee: “De beroepsvisserij op de binnenwateren zit in zwaar weer. We hopen dat ze snel het water op kunnen om de vele wolhandkrabben op te vissen. In China groeit de vraag naar de relatief schone wolhandkrab uit Nederland. Hun wolhandkrabben komen uit vervuilde kwekerijen. Men is dan ook blij met onze krabben. Voor de vissers is het een kans en een gelijk speelveld met vissers uit andere landen. In alle EU-lidstaten mag de wolhandkrab gewoon gevangen worden.”

Het vangstverbod op de Nederlandse rivieren is enkele jaren geleden ingesteld, omdat het dioxinegehalte van de wolhandkrabben risico’s voor de volksgezondheid op zou kunnen leveren. Elbert Dijkgraaf: “In de risicobeoordeling van onder meer de nVWA is uitgegaan van een veel hoger consumptieniveau dan in de praktijk het geval is. Bovendien is het witte vlees van de wolhandkrab, het enige onderdeel waarvoor gezondheidsnormen gelden, schoon. Voor het bruine vlees willen we dat consumenten via etiketten gewaarschuwd worden voor teveel consumptie.”