29 januari 2015

Zelfdoding tegengaan

De SGP wil graag een miljoen euro beschikbaar voor het terugdringen van zelfdoding in Nederland. Dat is steun voor van een Kamermeerderheid. Vorig jaar bereikte het aantal zelfdodingen in ons land een triest record met bijna tweeduizend doden. Ook zijn er jaarlijks inmiddels honderdduizend pogingen tot suïcide.

De SGP stelde al eerder vragen over het hoge aantal zelfdodingen in ons land. Tot nu toe ontbrak het aan onderzoek en maatregelen om het aantal zelfdodingen en pogingen daartoe terug te dringen.
De regering stelt daarom nu een ‘toereikend bedrag’ beschikbaar via onderzoeksinstituut ZonMw voor wetenschappelijk onderzoek.
Het gaat volgens de partij om onderzoek om suïcidepogingen anoniem te registreren, beter onderzoek naar risico-indicatoren en budget voor studie naar nieuwe behandelmethoden.

SGP-fractievoorzitter Van der Staaij: Het gaat om afschuwelijke cijfers en gebeurtenissen. Zelfdoding is doodsoorzaak nummer één bij jongeren. Dat is toch niet te bevatten?
Ik vind het aangrijpend dat we het aantal verkeersdoden met alle beschikbare middelen effectief omlaag brengen, en dat er voor zelfdoding nauwelijks aandacht is. Laat dit budget voor wetenschappelijk onderzoek een keerpunt zijn. Het aantal doden moet én kan omlaag.’

Professor André Aleman (Rijksuniversiteit Groningen), die onderzoek doet naar de bestrijding van zelfdoding, juicht de stap toe. ‘Onlangs stond er in het blad ‘Nature’ nog een veelbelovende publicatie over nieuw ketamine-onderzoek. Ik ben ervan overtuigd dat het aantal zelfdodingen met deze nieuwe stappen binnen drie tot vijf jaar duidelijk omlaag kan. Daar is het ook dringend tijd voor.’

Achtergrondinformatie:

• In 2013 doodsoorzaak nr. 1 voor leeftijd 20-25 jaar. Ongevallen is doodsoorzaak nr. 2
  • In 2013 pleegden 1854 Nederlanders zelfdoding (hoogste ooit)
  • Elk jaar zijn er 100.000 pogingen tot zelfdoding
  • In Nederland hebben 500.000 mensen last van suïcidale gedachten