4 juli 2013

Zorgbonus

 Zorgbonus

Bonus voor patiënten die factuurfouten ontdekken

De SGP is ervan overtuigd dat een kritische blik op de zorgnota loont bij het tegengaan van verspilling en het bestrijden van onjuiste declaraties. Daarom vindt de partij het een goed plan om de rekening voor patiënten inzichtelijk te maken. Daarmee alléén zijn we er echter nog lang niet! De praktijk leert namelijk dat mensen pas écht in de benen komen als ze daar zelf een financieel belang bij hebben. Het bewijs ligt voor het oprapen. Omdat gemoedsbezwaarden tegen verzekeringen de zorgrekeningen zelf moeten betalen, is het uitpluizen van de factuur zo’n beetje het eerste wat gemoedsbezwaarden tegen verzekeringen doen na een behandeling. Kees van der Staaij: „Wij krijgen van veel gemoedsbezwaarden te horen dat zij vaak onjuiste rekeningen krijgen. Meestal betreft het onopzettelijke vergissingen, die het gevolg zijn van een complex declaratiesysteem. Maar het gaat dan al snel om grote bedragen, soms wel duizenden euro’s.”

Het is duidelijk dat hier lessen te trekken zijn. De SGP wil het mogelijk maken dat verzekeraars aan mensen een beloning geven als zij een onjuiste declaratie hebben gemeld die teruggevorderd is. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een financiële tegemoetkoming of het (gedeeltelijk) kwijtschelden van het eigen risico. De SGP benadrukt wel dat de bonus niet wordt voorgesteld omdat er geen vertrouwen zou zijn in de medische wereld. Het voorstel is ontstaan omdat het declaratiesysteem te ingewikkeld is geworden en er daarom fouten ontstaan.

Ook moet er wel sprake zijn van een serieus vermoeden voor patiënten gaan bellen. Vervolgens moeten mensen eerst navraag doen bij de zorgverlener, en daarna bij de verzekeraar. Dit voorkomt een onnodige overbelasting van het systeem.