Lelylijn
Met de trein ben je nu ruim twee uur onderweg van Groningen naar Amsterdam. Dat kan en moet sneller. Vanuit Noord-Nederland wordt daarom aangedrongen op aanleg van de Lelylijn, een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Groningen, met mogelijke stations in Emmeloord, Heerenveen en Drachten. In opdracht van Rijk en regio wordt nu gewerkt aan een masterplan Lelylijn. Door de kabinetten Rutte-IV en Schoof-I was ruim drie miljard euro gereserveerd. Daarvan is nog anderhalf miljard euro over. De aanleg van Lelylijn zou minstens vijftien miljard euro gaan kosten. Gelet op de huidige budgettekorten in het Mobiliteitsfonds, is financiering van deze aanleg nog niet in zicht is ende opgave groot.
Experts geven aan dat investeren in de opwaardering van het bestaande spoor een reistijdversnelling van een half uur kan opleveren. Dat is miljarden euro’s goedkoper. De SGP wil dat in het masterplan voor de Lelylijn tenminste ook de variant ‘opwaardering van bestaand spoor’ wordt meegenomen, zodat op basis van de beschikbare middelen de beste keus gemaakt kan worden voor betere bereikbaarheid van het noorden van het land. Hoe dan ook wil de SGP extra investeren in het Mobiliteitsfonds, mede om de bereikbaarheid van Noord-Nederland te verbeteren.
Terug naar overzicht
Lid worden
Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.