Regeldruk
Vertrouwen vormt de basis van een samenleving. De wereld is niet maakbaar. Dat betekent dat Den Haag en Brussel zich bescheidener gaan opstellen en alle ruimte bieden aan het maatschappelijk middenveld om initiatieven op te zetten.
De overheid moet al het mogelijke doen om de regeldruk en administratieve lastendruk omlaag te brengen. Het zet een rem op het werkplezier, onze concurrentiekracht en ondernemersgeest. Bij het vormgeven van nieuwe regelgeving moet dit aspect zwaar wegen. Ook bestaande regelgeving moet op dit punt regelmatig tegen het licht gehouden worden. De kleinere bedrijven verdienen speciale aandacht, omdat de papieren rompslomp bij deze bedrijven relatief grote gevolgen heeft. Zij hebben minder mankracht om formulieren in te vullen en controles uit te voeren. Deze bedrijven moeten, waar mogelijk, onder een lichter regime vallen, bijvoorbeeld als het gaat om de privacyregels.
Concreet:
- Er komt een uitgebreide regelschrapoperatie waarbij zeker een kwart van de regels verdwijnt. Het leeuwendeel van de regeldruk komt uit de Brusselse beleidstorens. Bij de EU wordt aangedrongen op het aanpakken van onwerkbare regels en ambities, bijvoorbeeld ten aanzien van de Green Deal en Europese Natuurherstelverordening.
- De regering wordt verplicht adviezen van regeldrukwaakhond ATR in principe op te volgen, tenzij zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten.
- Het stapelen van aanvullende beleidsregels door toezichthouders of uitvoeringsorganisaties op bestaande regels is onwenselijk en wordt actief tegengegaan. Inspecties en autoriteiten gaan veel meer werken vanuit vertrouwen en zetten in op zelfregulering, risicogericht toezicht en publiek-private samenwerking.
- Het op kosten jagen van bedrijven en maatschappelijke organisaties door fikse, veelal generieke werkgeversverplichtingen, zoals de Wet Verbetering Poortwachter, moet aangepakt worden.
- De risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) kan en moet eenvoudiger, zeker voor de kleinere werkgever. De verplichte, externe toetsing gaat op de schop, onder andere door ervoor te zorgen dat hiervoor niet langer drie dure kerndeskundigen nodig zijn.
- De land- en tuinbouw is de sector met de hoogste regeldruk. De SGP wil werkbaar beleid, toekomstperspectief voor de duizenden agrarische gezinsbedrijven en meer doelvoorschriften in plaats van een stapeling middelvoorschriften.
- Nederland biedt marktkooplui met kortdurende standplaatsvergunningen meer ruimte, en zet zich indien nodig ook in Europees verband hiervoor in.
- De knellende privacyregels worden kritisch tegen het licht gehouden, ontdaan van nationale koppen en in lijn gebracht met de implementatie in andere lidstaten.
Terug naar overzicht
Lid worden
Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?
Doneren
Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.
Werk mee
Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.