Schiphol

Luchthaven Schiphol zit vol. Het afgelopen decennium is het aantal vluchten van en naar Schiphol fors toegenomen. Dat geldt echter ook voor de overlast, en de luchtvervuiling. De vele goedkope vakantievluchten hebben weinig economische toegevoegde waarde, maar belasten wel het milieu. De SGP wil dan ook geen verdere groei. Integendeel. Het aantal nachtvluchten moet sterk omlaag, evenals het aantal vluchten op zondag. Dit kan zonder de hubfunctie van Schiphol te ondermijnen. De vakantievlucht van de een mag niet de nachtmerrie van de ander worden.  

Concreet:
  • Vluchten kunnen verplaatst worden naar regionale luchthavens, zoals Groningen Airport (Eelde) en Lelystad Airport. Hier moet bij de begrenzing van het aantal vluchten op Schiphol rekening gehouden worden.
  • Ruimte in de dichtbevolkte Randstad is schaars. De SGP wil daarom onderzoek naar de mogelijke verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee. Dit in combinatie met getijdencentrales en een bijdrage aan de kustverdediging in het kader van waterveiligheid.
  • Afspraken over geluidshinder moeten nagekomen en gehandhaafd worden. Te vaak zijn beloftes geschonden.
  • De berekende geluidshinder is niet allesbepalend voor de ervaren geluidsoverlast. Er moeten ook echte rustperiodes gecreëerd worden.
  • De vliegbelasting moet omhoog.

 

Zie verder:

Luchtvaart
Lelystad Airport



Terug naar overzicht

Lid worden

Dankzij zo'n 30.000 SGP-leden, kunnen wij, landelijk en lokaal, een vuist maken in de politiek. Wil jij hier ook aan bijdragen?

Doneren

Is een lidmaatschap niet wat je zoekt, of je bent al lid? Ook financiële steun stellen wij erg op prijs.

Werk mee

Wil jij bijdragen aan het behalen van onze doelen? Bekijk dan de openstaande vrijwilligers- en vaste functies.