13 januari 2021

Voor betaalbare zorg?

Lastige knopen moeten worden doorgehakt voor betaalbare zorg

Iedere week besteedt de SGP aandacht aan een thema dat voor de partij belangrijk is. Deze week gezondheid en zorg. Daarom bezocht Kamerlid en lijsttrekker Kees van der Staaij een locatie van Siloah in Capelle aan den IJssel en zal ook de uitzending van studio SGP aanstaande vrijdag hierover gaan. De partij staat bekend om de grote waarde die ze hecht aan zorg voor het leven en benadrukt dat door vergrijzing de zorgsector steeds belangrijker wordt. Van der Staaij: “doordat steeds meer mensen steeds ouder worden en wijzelf, onze ouders of grootouders vroeg of laat op hulp zijn aangewezen wordt zorg steeds belangrijker. Het Nederlandse zorgstelsel hoort bij de beste van de wereld. Daar zijn we dankbaar voor en we moeten alles op alles zetten om die kwaliteit haalbaar, betaalbaar en betrouwbaar te houden.”

Alleen nodige regels is één van de noodzakelijke voorwaarden voor goede zorg, vindt de SGP. Een andere is een passende beloning voor zorgmedewerkers; een goed salaris en prima arbeidsvoorwaarden. Maar ook gewoon waardering voor iedereen die zorg verleent. Bijvoorbeeld voor mantelzorgers die vaak financieel benadeeld worden. “Straffen”, vindt Van der Staaij, “terwijl omzien naar elkaar juist moet worden gestimuleerd!”

Al langer zet de SGP zich in Den Haag ervoor in om de zorgkosten betaalbaar te houden. Voor particulieren en voor de overheid zelf. Zo nam de Tweede Kamer een motie aan tegen het verder opstapelen van allerlei zorgkosten binnen een huishouden wanneer mensen verschillende medicijnen nodig hebben. Aan goede zorg hangt wel een steeds hoger prijskaartje. Steeds meer belastinggeld gaat naar de zorgsector en dat kan niet in dit tempo doorgaan. Daarom moeten in de komende jaren lastige knopen worden doorgehakt om de toegankelijkheid, inrichting en betaalbaarheid van de zorg op orde te krijgen.