11 maart 2022

SGP presenteert Woonagenda

De SGP lanceert een nieuwe woonagenda om de huizenmarkt vlot te trekken. “Het probleem zit ‘m niet alleen in het aantal huizen, maar ook in het type,” aldus Kamerlid Roelof Bisschop. Met een 10-puntenplan pleit hij voor extra woningbouw, betere doorstroming en slimmere maatregelen.

Veel ouderen willen wel graag naar een passende seniorenwoning, maar kunnen die simpelweg niet vinden. Ze blijven daardoor ongewild in een relatief groot huis zitten. Ook gezinnen die graag zouden doorstromen, kunnen op hun beurt nauwelijks een andere woning kopen. Voor starters is het mede daardoor vrijwel onmogelijk om een woning te huren of te kopen. De SGP wil deze vicieuze cirkel doorbreken door meer starterswoningen te bouwen, het splitsen van grote huizen makkelijker te maken en ouderen actief te helpen bij hun zoektocht naar een passend huis. Bisschop: “We kunnen wel prachtige huizen bouwen, maar als die voor starters onbetaalbaar zijn en voor senioren niet passend, dan helpen we daar de woningmarkt niet mee.”

Verder wil de SGP de vergunnings- en stikstofprocedures versnellen, leegstaande panden omkatten tot appartementen en meer sociale huurwoningen, flexwoningen en tiny houses laten bouwen.

Bisschop: “Naast dit alles moeten we ook oog willen hebben voor de oorzaken van het tekort aan huizen: de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens en migranten. Gemeenten zouden bijvoorbeeld door het inrichten van relatieloketten kunnen investeren in het tegengaan van echtscheidingen. Als gezinnen uiteenvallen is dat niet alleen heel verdrietig, maar leidt dat ook tot veel jeugdzorg- en huisvestingsvraagstukken.”

Lees hier de woonagenda van de SGP