25 november 2020

SGP tegen mondkapjesplicht

Het kabinet wil het advies om een mondkapje te dragen, omzetten in een plicht. "Een slecht idee", vindt SGP-Kamerlid Chris Stoffer. Hij houdt het liever bij een dringend advies.

"Waar de regering vanaf het begin van de coronacrisis continu het belang van mondkapjes relativeerde, kiest het nu toch voor een plicht. Dat is een verdergaande inbreuk op de persoonlijke levensfeer van mensen", aldus Kamerlid Chris Stoffer.

Hij vroeg minister De Jonge te onderbouwen hoe een plicht kan bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus. "Het beeld dat de SGP fractie heeft, is dat steeds meer mensen het dringende advies om een mondkapje te dragen vrijwillig opvolgen. Kan de regering niet duidelijker informeren en het dringende advies herhalen? Een mondkapjesplicht is immers de meest ver gaande maatregel."

Stoffer verving Kees van der Staaij dinsdagavond bij het Kameroverleg over de coronamaatregelen, omdat Van der Staaij thuis in quarantaine zit.