![](https://sgp.nl/images/content/page34635/fc04cebdb1pexels-shkrabaanthony-5493663.jpg)
12 februari 2025
Aan de slag met woningen
De Woontop ligt inmiddels alweer twee maanden achter ons. Ik moet zeggen dat ik niet hele hoge verwachtingen had van die top. Vaak worden er vooral mooie plaatjes gemaakt, en worden bestaande afspraken nog een keer beklonken. Terwijl de SGP wil dat er gewoon aan de slag wordt gegaan. Met de bouw van woningen voor starters en ouderen. Met het voeren van verstandig financieel beleid waar woningzoekenden echt mee geholpen zijn. De minister gaat terecht hard aan de slag met de bouw van mantelzorgwoningen. Geïndustrialiseerde bouw wordt gestimuleerd, heel mooi! Ik roep de minister wel op om ook te kijken naar de oorzaken van de woningnood. Neem de demografische ontwikkelingen, zoals immigratie. Maar ook de verdunning van huishoudens zorgt voor een enorme extra vraag naar woningen.
Realisatiestimulans
Zoals u weet is de SGP groot voorstander van de realisatiestimulans. We hebben recent een motie ingediend om deze vooral te richten op woningen voor starters en ouderen. Voor ouderenwoningen komt er een extra budget beschikbaar. De uitwerking van deze extra bijdrage zou na de Woontop uitgewerkt worden.
- Hoe staat het daarmee?
En ik vraag me wel af hoe de bouw van woningen voor starters gestimuleerd wordt, zoals mijn motie vraagt.
Ik vind het moment van uitbetaling nog wel aan de late kant. De uitkering wordt maximaal één jaar na realisatie uitgekeerd. Dan zijn alle kosten al gemaakt.
- Hoe ziet de minister dat concreet voor zich?
- Moeten gemeenten of projectontwikkelaars dan gaan voorfinancieren?
- Waarom wordt er geen mogelijkheid geboden om de uitkering al bij het definitief maken van een woningbouwplan uit te keren? Waarbij er uiteraard een terugbetaalverplichting is als de woning niet op tijd gerealiseerd wordt.
- Of dat gemeenten de stimulans al kunnen uitkeren aan projectontwikkelaars, zodat het geld direct ingezet kan worden tijdens de bouw.
Verder las ik dat het geld voor de realisatiestimulans ook ingezet wordt voor bijvoorbeeld de capaciteit voor medeoverheden. Goed dat daar geld heengaat, maar er wordt nu dus al geld voor de realisatie van woningen ingezet voor iets anders.
- Waarom houdt de minister niet gewoon vast aan het principe dat de realisatiestimulans ingezet wordt als bijdrage voor gerealiseerde woningen?
Versnelling procedures
Tot een paar jaar geleden moest je eerst een zienswijze indienen, voordat je de gang kon maken naar de rechter. Door een arrest is dat veranderd, waardoor de voorwaarde van de zienswijze is vervallen. Dat had ook gevolgen in het woondomein. Hierdoor kunnen mensen pas bij de rechter in de pen klimmen en bezwaar maken. Terwijl er al een lange voorbereiding aan vooraf is gegaan, waar deze mensen al veel eerder in het traject de mogelijkheid hadden om hun bezwaren kenbaar te maken. Dit zorgt voor onzekerheid voor gemeenten, maar veel belangrijker: het zorgt voor vertraging in de woningbouw. Het is echter niet altijd het geval dat ook zonder zienswijze bezwaar kan worden gemaakt. Volgens de SGP is het juist heel logisch dat er eerst een zienswijze ingediend moet worden, voordat je ook in bezwaar mag gaan. De rechtsgang wordt hierdoor niet bemoeilijkt, dat zou ook niet moeten. Maar om het aantal bezwaar- en beroepszaken te verminderen, is deze drempel heel goed en logisch. Het Verdrag van Aarhus perkt dit wel in.
- Kan de minister toelichten welke ruimte dat Verdrag precies biedt om eerst een zienswijze te verlangen?
- En welke mogelijkheden ziet zij om de eis van een zienswijze voor een bezwaar en beroep te herintroduceren?
Huurstijging
Huurstijgingen komen altijd binnen als een onaangename verrassing. Goed dat de minister kijkt daarom steeds kijkt hoe de huren gedempt kunnen worden. Voor verhuurders is het echter wel noodzakelijk om de huur jaarlijks te verhogen. Ze moeten ook investeren in de leefbaarheid van wijken en in het verduurzamen van woningen. Die huurstijgingen moeten in ieder geval aan twee voorwaarden voldoen: ze moeten begrijpelijk en consistent zijn. Dat betekent geen exorbitante huurstijgingen, dat is onbegrijpelijk. Maar dat betekent ook niet dat de politiek elke keer in moet grijpen als de uitwerking van huurwetten ons niet bevalt. Dat is niet consistent. Er moeten gewoon heldere regels zijn. Wat de SGP betreft gaan we hier vereenvoudigen. Heldere regels die voor de gehele huursector gelden.
- Ik hoor graag de inzet van de minister hierin.
- Hoe gaat zij inzetten op meer verduidelijking en vereenvoudiging?
Dankuwel.