2 juni 2021

Dierenwet juridisch wespennest

Er is nogal wat ophef over een wijziging van de Wet Dieren waar Tweede en Eerste Kamer mee akkoord zijn gegaan. Die ophef heeft met name betrekking op een onderdeel van de wet dat afkomstig is van de Partij voor de Dieren en de steun kreeg van heel links, aangevuld met nota bene PVV, Forum voor Democratie en JA21. De wijziging is vooral bedoeld voor veehouders, maar ook eigenaren van katten, konijnen, cavia’s of kanaries kunnen erdoor in de problemen komen.

Het lastige van de wijziging van de Dierenwet is dat niemand er bezwaar tegen kan hebben. Er staat namelijk dat je dieren goed moet behandelen, een Bijbels principe. Maar dit is zó algemeen geformuleerd, dat de problemen beginnen zodra je het inhoud probeert te geven. Moet een eend kunnen zwemmen, mogen vogeltjes in een kooi of vissen in een aquarium, moeten poezen altijd buiten kunnen lopen en mogen koeien alleen nog melk geven voor hun eigen kalfje.

De Partij voor de Dieren doet daar niet geheimzinnig over: doorgeredeneerd komen zij daarop uit. Dus op termijn geen biefstuk meer, geen boter en kaas, Artis en Blijdorp dicht en een verbod op paardrijden. Het is dan ook geen wonder dat deze partij de aanneming van het eigen amendement viert als een grote overwinning die smaakt naar meer. En aan te nemen is dat dit geluid veel breder leeft en in toenemende mate op steun kan rekenen bij mensen die, als ze eens op een boerderij verdwaald zijn, de boer vragen waar het hooi groeit.

De SGP staat daar anders in. In de Tweede Kamer liet woordvoerder Roelof Bisschop weten dit amendement af te wijzen omdat het wel erg vaag is en het totaal niet te overziene consequenties kan hebben. Daar komt bij dat de Partij voor de Dieren het amendement op een listige manier erdoor kreeg door het op het laatste moment in te dienen bij een overig technisch en inhoudelijk goed wetsvoorstel. Daardoor is er veel juridische mist ontstaan die kan leiden tot uiterst ongewenste en schadelijke gevolgen voor mens en dier. De SGP laat het er dan ook niet bij zitten. Een juridische toets is alleszins redelijk, en hoogst gewenst.