12 september 2023

Pak A12-activisten harder aan

De A12-activisten van Extinction Rebellion moeten harder worden aangepakt. Dat vindt SGP-Kamerlid Roelof Bisschop. Tijdens het mondelinge vragenuur van dinsdag 12 september 2023 spreekt hij de minister van Justitie en Veiligheid hierop aan. Lees of bekijk hier zijn bijdrage.

Voor de vierde dag op rij staan politieagenten vandaag op de A12 activisten van de snelweg te plukken: zaterdag, zondag, maandag en vandaag weer. Als we niet steviger ingrijpen is het einde voorlopig niet in zicht. Dit ondermijnt het gezag, het politieapparaat en de hele justitieketen. Demonstreren is een grondrecht, ook voor het klimaat, maar niet op de snelweg. Dit zijn illegale blokkades. Die ook strafrechtelijk verboden zijn. Het is levensgevaarlijk. En het kost enorme inspanning van politieagenten ten koste van onze veiligheid. Rechercheurs, jeugdagenten, wijkagenten, verkeersagenten uit het hele land staan nu in Den Haag. Ook politiebonden waarschuwen dat de maat vol is. En het is onverteerbaar om 2 uur na het oppakken en afvoeren van demonstranten dezelfde demonstrant weer op de snelweg te zien zitten. Het OM besluit niet te vervolgen. We mogen wetsovertreders niet straffeloos wegsturen, morgen zitten ze er weer. Dit vereist echt een steviger aanpak. We mogen dit gedrag niet goedpraten. Het zijn extreme activisten die het niet schuwen om illegale acties in te zetten.

1. Is de minister het met de SGP eens dat het hier niet om vreedzame demonstraties gaat maar om illegale activiteiten? Wat denkt de minister dat dit doet met de moreel van de politieagenten?
  2. Waarom laten we het zóver komen dat activisten op de snelweg gaan zitten en wáarom kunnen opgepakte activisten zo snel terugkeren?
  3. Waarom wordt er niet strenger opgetreden? Worden er nu wél boetes aan alle activisten uitgedeeld? En waarom wordt er niet op grond van artikel 162 Strafrecht, het illegaal blokkeren van de snelweg, gekozen voor een steviger aanpak?