3 oktober 2024

We moeten de maritieme sector koesteren en er ruimschoots in investeren

Op donderdag 3 oktober was er een commissiedebat Maritiem. Namens de SGP was Chris Stoffer aanwezig bij het debat. Zijn bijdrage is hieronder te lezen.

Bij het schrijven van onze bijdrage viel ons op hoeveel uitdrukkingen te maken hebben met scheepvaart en waterbouw. U mag turven. Het laat zien hoe belangrijk waterwegen en de maritieme sector voor Nederland zijn. Dat moeten we koesteren, en er ruimschoots in investeren.

Kornwerderzand
Om maar direct van wal te steken: ik schrok van de enorme kostenstijging voor sluisverbreding bij Kornwerderzand. Een forse kink in de kabel voor het maritieme cluster in de wijde regio. De minister straalt uit dat hij de regio met de extra kosten wil opschepen. Het zou een regionaal project zijn, de provincie heeft verkeerd geraamd, enzovoorts. Maar minister, elke regio telt! Het is niet voor niks een MIRT-project.

We laten echt kansen liggen als we nu alleen kiezen voor vervanging van de bruggen. Ik roep de minister op uit de afweerhouding te komen en samen met de regio te kijken hoe dit gefikst kan worden. De sluisverbreding mag niet tussen wal en schip vallen.

Naast investeringen in de toekomst zijn ook investeringen nodig in tijdige renovatie van bestaande bruggen en sluizen. Veel te vaak is sprake van onverwachte stremmingen. Ik zal de minister hier verder over aanklampen bij de begrotingsbehandeling volgende week.

Binnenvaart
De logistieke sector vraagt om meer kleine binnenvaartschepen, terwijl het er minder worden. De emissie-eisen zijn voor kleine schepen onwerkbaar.
Wat is de inzet van de minister voor de door de Kamer gevraagde uitzonderingspositie? Gaat hij ervoor zorgen dat niet alleen de kleinste schepen - die tot 55 meter - eronder vallen, maar ook de schepen tot 80 meter?

De subsidieregeling voor motorvervanging is ontoereikend. Bedrijven vallen buiten de boot. Ik heb begrepen dat schepen met een oude motor geen voorrang krijgen op schepen met nieuwere motoren.
Waarom? Wordt niet de meeste milieuwinst geboekt als eerst de oudere motoren vervangen worden?

Vlootvervangingsprogramma
De SGP heeft herhaaldelijk gepleit voor versnelling van het vlootvervangingsprogramma van de Rijksrederij. Mooi dat het nu van de kant komt. De middelen voor de eerste tranche zijn gereserveerd. Maar hoe staat het met de rest van de 1 miljard euro die de komende vijftien jaar nodig is? Die zie ik nog niet in de begroting voor de komende jaren terugkomen. Wordt dit wel geregeld?

Varen onder Nederlandse vlag
We moeten alle zeilen bijzetten om het varen onder de Nederlandse vlag aantrekkelijker te maken. Dat is goed voor onze maritieme maakindustrie. Een paar vragen in dit verband.

De Kamer heeft gevraagd om een maritieme autoriteit. Goed dat dit opgepakt wordt. Het tijdpad is echter onduidelijk. Waar stevenen we op af? Graag meer inzicht.

Om off shore werkschepen aan boord te houden is een gelijk speelveld met andere Europese landen nodig. De Kamer heeft per motie gevraagd om inzet van deze Nederlandse werkschepen in zijn geheel mee te nemen onder de tonnageregeling en de afdrachtvermindering zeevaart. Dus niet beperkt tot transportzaken. De vorige minister nam poolshoogte, gaf groen licht qua uitvoerbaarheid, maar liet het verder over aan zijn opvolger. De grote vraag is nu: pakt de nieuwe minister dit verder op? Laat dit dossier niet voor Pampus liggen. Het zou echt helpen om werkschepen onder de Nederlandse vlag te houden. Mocht hij financiële dekking nodig hebben, dan heb ik wel suggesties .
Vergeet niet dat off shore bedrijven ook al geraakt worden door de Wet minimumbelasting, terwijl zeetransport uitgezonderd is.

Verbod scrubbers
Er ligt in OSPAR-verband een Frans-Zweeds voorstel voor een verbod op waswaterlozingen van scrubbers, die zwaveluitstoot voorkomen.
Vanuit milieuperspectief goed om lozingen van schadelijke stoffen in te dammen. Maar dat kan toch ook door strengere normen voor die lozingen?
Dan kunnen ook filters achter de scrubbers geplaatst worden én blijft afvang van CO2 mogelijk. Scrubbers kunnen immers gecombineerd worden met CO2-afvang. Gaat de minister zich hiervoor inzetten?