10 oktober 2024

Kamervragen over nepbeveiligers bij Pro-Palestina demonstratie

Op donderdag 10 oktober kwam de Telegraaf met het bericht ‘Verbazing over ‘nep-beveiligers’ tijdens pro-Palestina demonstratie’. Reden voor SGP-Kamerleden Chris Stoffer en Diederik van Dijk om Kamervragen te stellen aan Minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) en Madlener (Infrastructuur en Waterstaat. De Kamervragen van de SGP-Kamerleden zijn hieronder te lezen.

1. Bent u bekend met het bericht ‘Verbazing over ‘nep-beveiligers’ tijdens pro-Palestina demonstratie’?
  2. Wat is uw reactie op dit bericht?
  3. Bent u met de SGP van mening dat het handelen van Protest Alliance Watch valt onder het verbod op het oprichten van een organisatie van particulieren, welke gericht is op of voorbereidt tot het in onderling verband verrichten van of deelnemen aan hetgeen tot de taak behoort van weermacht of politie in de handhaving van de uit- en inwendige veiligheid en van de openbare orde en rust zoals vastgelegd in artikel 1 van de Wet op de weerkorpsen?
  4. Deelt u de mening van de SGP dat weerkorpsen als Protest Alliance Watch een gevaar vormen voor de openbare orde en veiligheid in Nederland en het vertrouwen in de Politie schaadt?
  5. Hoe voorkomt u dat weerkorpsen de zwaardmacht van de overheid verder uithollen?
  6. Bent u voornemens (strafrechtelijke) maatregelen te treffen tegen Protest Alliance Watch? Zo nee, waarom niet?
  7. Hoe beoordeelt u het feit dat P.A.W. eigen regels toepast tegenover andere reizigers?
  8. Deelt u de zorg dat de NS-agenten blijkbaar onvoldoende getraind zijn om tegen dergelijke acties op te treden?
  9. Is er in dergelijke gevallen een escalatieladder waarbij de nationale politie om bijstand wordt gevraagd?
  10. Bent u bereid te onderzoeken wat er nodig is om NS-agenten in het vervolg beter voor te bereiden op ordeverstorende acties op stations?